Jak na newslettery v souladu s GDPR

Jak na newslettery v souladu s GDPR

12. 08. 2021
E-mail marketing patří k nejúčinnějším propagačním kanálům. Příchod GDPR ale nastolil nová pravidla a postupy, které je nutné dodržovat. Neznalost zákona neomlouvá, proto je důležité chápat význam všech důležitých termínů.

Zaslechli jste pojem právní titul nebo oprávněný souhlas? Nemusíte se bát. Vysvětlíme vám, jak vypadá problematika newsletterů a GDPR v praxi.

 

Kde začít

Správné nastavení je klíč k úspěchu. Než začnete rozesílat newslettery, měli byste si udělat pořádek v databázi klientů. Určením tzv. právního titulu se vyhnete budoucím problémům. Právní titul vám říká, z jakého důvodu a za jakým účelem máte daný kontakt v databázi. Od právního titulu se pak odvíjí potřebnost zákazníkova souhlasu.   

Jaké právní tituly známe:

1. Oprávněný zájem

 U aktivních klientů (takových, kteří u vás během posledních 3 let nakoupili nebo uzavřeli smlouvu) není souhlas se zpracováním osobních údajů nutně vyžadován. Nepotřebujete ho v případě, že propagujete obdobné výrobky a služby. Pokud byste se rozhodli využít údaje pro jiné účely či propagovat jiný než podobný výrobek, je souhlas nezbytný.  

Na co si dát pozor: Již před odesláním objednávky musí být zákazník řádně informován o tom, že se chystáte nakládat s jeho osobními údaji. Každý newsletter pak musí obsahovat odkaz na Zásady zpracování osobních údajů a možnost se z odběru newsletteru odhlásit.  

 

 2. Souhlas se zpracováním osobních údajů

V případě uživatelů, kteří nejsou vašimi klienty a do databáze se dostali například přes formulář na webu nebo v rámci soutěže, je souhlas vždy vyžadován. Jaký vzor zvolíte, je na vás. Můžete použít např. políčko, které vyzývá k zaškrtnutí souhlasu, proklik na odběr či přihlášení k newsletteru.

 

Informovaný souhlas

 Ze zákona vám vyplývá povinnost informovat klienty o tom, jak je s jejich osobními údaji nakládáno. Zákazník musí vědět, kdo jeho údaje zpracovává, za jakým účelem, kdy dojde k jejich smazání a jaké údaje firma uchovává. Osobními informacemi jsou všechny údaje, které s vámi zákazník sdílí. Kromě jména a věku se může jednat např. o IP adresu, biometrické údaje nebo sdílení lokace.

 

Jak je to s oslovováním nových klientů?

 Rozšíření portfolia o nové klienty vaší firmě pomůže růst. Pokud však nechcete, aby si na nás posvítil Úřad pro ochranu osobních údajů, nesmíte využít získaná data pro jiné účely a souhlas nesmí být ničím podmíněn.

Příklady:  

  • Bez udání souhlasu se zpracováním osobních údajů nelze zakoupit výrobek na e-shopu.
  • Získané údaje, které měly sloužit pro obsah newsletterů slouží jako propagace na sociálních sítích.

 

Jak získat nové kontakty?  

 Sdílejte zajímavý obsah. Hodnotný článek či video můžete dát k dispozici běžně za poplatek, registrovaným uživatelům zdarma. Odkazujte na odběr skrz soutěže, webináře nebo pop-up formuláře. Využívejte propagačních materiálů, které je přesvědčí k registraci.   

 

Jak proměnit nového klienta ve stálého zákazníka?  

První newsletter je nejdůležitější. Představte se, nabídněte slevový kupón, vyzvěte klienta k akci. Nezapomeňte se pravidelně připomenout s odkazem na blogový článek či s pozvánkou na událost. 

TIP: Používejte dvoufázové přihlášení neboli double opt-in, abyste se vyhnuli zneužití cizího e-mailu nebo zadání chybné adresy. V takovém případě byste totiž mohli posílat newsletter někomu, kdo jeho zasílání neodsouhlasil, což je porušení GDPR. Odkaz s potvrzením správnosti adresy je tedy dobrý nástroj, jak předejít budoucím problémům.

 

V případě, že si nejste jistí s implementací GDPR ve své firmě, obraťte se na zkušené odborníky. V NGSS nabízíme širokou škálu služeb zabývajících se ochranou dat, zajistíme i potřebná školení vašich zaměstnanců. Domluvte si konzultaci, a společně vám připravíme řešení na míru.  

 

 

Nechte nám na sebe kontakt a společně najdeme ideální řešení pro vaši bezpečnost

Jaromír Žák
Jaromír Žák
Ředitel
Jaromír se podílí na rozvoji a strategii našeho businessu a zodpovídá za kvalitu veškerých služeb.
Rychlý kontakt
Náš konzultant se vám ozve do 24 hodin od poptávky.
Individuální přístup
Poradíme vám s vaším problémem a najdeme pro vás ideální řešení na míru.
Náskok před konkurencí
Kromě toho, co vás zajímá, si vždy odnesete i něco navíc, abyste byli neustále krok před konkurencí.
NEXT GENERATION SECURITY SOLUTIONS s.r.o.
U Uranie 18, 170 00 Praha 7

IČ: 06291031
DIČ: CZ06291031

NGSS má zaveden systém řízení bezpečnosti informací dle normy ČSN ISO/IEC 27001:2014. Politika systému řízení bezpečnosti informací (ISMS) NGSS zde.
Etický kodex
Nevíte si rady?
Ozvěte se nám.